Super Nintendo Spelletjes speel online
De vierde generatie beslaat het tijdsbestek van 1987 tot 1996. Een onderscheidend kenmerk van deze generatie is het gebruik van 16-bit processors en een toename van het aantal bedieningsknoppen. In 1988 was Nintendo niet geïnteresseerd in het uitbrengen van een nieuwe console toen concurrent Sega een sigaret opstak. Nes was oorspronkelijk gepland als een 16-bits settopbox, maar de technologie was destijds erg duur. En dus is het tijd voor 8-bit. Na verloop van tijd, met de verlaging van de kosten van technologie, stemde Nintendo ermee in een 16-bits console uit te brengen.
Nintendo-managers merkten dat Genezis MegaDrive de Amerikaanse Server-markt overnam dankzij de grote bibliotheek met sport, arcade-spellen en geavanceerde console-architectuur. De jongens kwamen van de grond en begonnen te werken. In 1990 verovert SuperNintendo, de erfgenaam van Famikom, het grootste deel van de Japanse gamingmarkt, in 1991 bestrijkt het Noord-Amerika, in 1992 - Europa en in 1994 - Rusland.
De Super Nintendo-release was vol moeilijkheden:
- Ten eerste ondersteunde de eerste console geen Nes-cartridges. En Nes was een behoorlijk populair systeem.
- Ten tweede heeft Sega verschillende merken rond Genesis gepromoot.
- Ten derde was het maar liefst $50 goedkoper.
Maar dankzij de succesvolle console-architectuur, stijlvolle ontwerpen en grote namen als Super Mario, werd SuperNintendo populair van begin tot midden jaren 90. Uiteindelijk verkocht de console twee keer zo succesvol als zijn belangrijkste concurrent Genesis.
SuperNintendo Entertainment Systems heeft uiteindelijk gewonnen. 49 miljoen Super Nintendo versus 39 miljoen Megadrive. JVS is een Japans bedrijf, opgericht in 1927, actief in de productie van bit audio/video apparatuur, software en video producten. Voor bepaalde 3D-ontwerpen moest zelfs een aparte coprocessor in de cartridge worden ingebouwd. Helaas, voor al deze kracht moest je betalen in de letterlijke zin van het woord Super Nintendo.
De Super Nintendo was erg duur en bleef voor de meesten een ontoegankelijk object van verlangen. De meerderheid hoefde echter alleen maar met open mond naar het programma van Sergei Suponev te kijken. Het systeem ondersteunde 32 duizend kleuren, waarvan er 256 tegelijkertijd op het scherm konden worden weergegeven. En ze wist ook behoorlijk indrukwekkend de video-effecten te reproduceren. Hardwarefuncties zoals rotatie, transparantie, zoomen, uitrekken, knijpen en draaien die geen enkel ander systeem op dat moment kon repliceren.
Nintendo wist dat het ook de steun van externe financiële spelmakers nodig had. Er was ook een ijzersterke regel dat als een bedrijf een game voor Super Famicom uitbracht, deze niet op een andere gameconsole zou verschijnen. Dit was de enige manier waarop Nintendo een groot aantal kwaliteitsspellen kon garanderen, aangezien de meeste grote spelmakers met Sega hadden samengewerkt. Nintendo is traag geweest om Super Famicom buiten Japan uit te brengen. Het systeem werd eind 1990 uiteindelijk in de Verenigde Staten uitgebracht en kreeg de naam SuperNES.
Een lange tijd later, in 2009, rangschikte IGN Super Nintendo Entertainment Systems als de vierde beste videogameconsole, waarbij de geluidseffecten en veel hoogwaardige games werden geprezen.