F-117A Nighthawk Stealth Fighter
Vechtersimulators ... Hoe vergelijkbaar met elkaar ... Nou ja, tenminste in wat ze verschilden.
Dat dacht ik, totdat ik opnieuw het kinderspel F-117A Nighthawk Stealth Fighter 2.0 tegenkwam. Als ik het met andere simulators vergeleek, zei ik vaak zoiets als: “Wauw, gaaf!”.
Dus, wat is het spel zelf? Laten we op volgorde beginnen.
Halverwege de jaren tachtig implementeerden Amerikaanse vliegtuigbouwers een project zoals een spookvliegtuig. Stealth Voor die tijd was het iets uit de fictiewereld. Maar de actieve declassificatie van 'gast uit de toekomst' wachtte pas begin jaren negentig: deelname aan verschillende conflicten, nieuwe ontwikkelingen en zelfs filmen in de film 'Philadelphia Experiment 2'.
Natuurlijk wilde iemand aan het roer van een onzichtbare jager vliegen. En toen gingen de gamemakers van MicroProse aan de slag...
Het menu in het spel kwam voor 1991 enigszins ongebruikelijk uit - in de vorm van een hoofdkwartiergang met ergens deuren. De ene speler "bewapent" het vliegtuig, de andere aanvaardt de taak, de derde kiest een campagne: in de Perzische Golf, in Cuba of in Vietnam ...
Maar nu zijn we klaar met de formaliteiten, zitten in de cabine, rollen de hangar uit...
Tot nu toe zou het leuk zijn om de moeilijke (bijna het hele toetsenbord) besturing te bestuderen - anders kun je niet eens opstijgen. Ik moest bijvoorbeeld lange tuimelschakelaars, toetsenbord en hersenen bedienen om op te stijgen. Maar hier gaan we vooruit, langzaam stijgend en - oh - we stijgen op!
Hier merken we op dat sommige besturingschips niet in andere gevechtssimulators voorkomen. Die van ons kunnen bijvoorbeeld in de lucht hangen en nadenkend worden (dit laatste is optioneel). Er is ook een automatische piloot: we geven een punt op de kaart aan en tijdens de vlucht zetten we het vliegtuig op snelheid, waarna het naar een bepaald punt vliegt. Ook dit vliegtuig is, omdat het onzichtbaar is, niet beschikbaar voor radar.
Grafisch verschilt deze simulator niet van andere simulatoren uit die jaren. Hetzelfde rustieke 3D-beeld overboord en dezelfde tweedimensionale monitoren. Tenzij er meer monitoren dan weegschalen zijn, maar dat is een ander verhaal.
Dus wat kan ik uiteindelijk zeggen? Ik zal dit zeggen: als je een virtueel gevechtsstuur hebt, al in gewone vliegtuigen hebt gevlogen en zin hebt in nieuwe sensaties - dan is het spel iets voor jou.
kittytoe
- 02-03-2021 14:29:07