Doom 1
Doom is het iconische spel van John Carmack. En hier kun je Doom 1 helemaal gratis spelen.
Let op: veel mensen schrijven dat de speler niet beweegt, maar alleen draait. In feite is de besturing gebouwd zoals bij een tegenaanval: a - strafe links, d - strafe rechts, w - vooruit, s - achteruit, shift - versnelling, open de deur - spatiebalk, rechtermuisknop. Van links naar rechts - met de muis, of <- -> op het toetsenbord, schieten - ctrl of de linkermuisknop.
Dus waarom is Doom zo cool ??
Allereerst: heb je ooit in minstens één spel een kaart van de hel gezien op een schaal van 1 tot honderd ?? En bovendien is de hoofdpersoon van het spel zo gehard dat hij met blote voeten over lava en zuurafval kan lopen, de druk kan verlichten, in de waanzinnige modus kan komen en vijanden met blote handen in stukken kan scheuren en hem tenminste geen epileptische aanvallen overkomen? ?
Het Doom-arsenaal, namelijk het pistool, het jachtgeweer, de minigun en de granaat, is nog steeds relevant. Epische kettingzaag en in ieder geval epische dubbelloops en BFG9000. Bovendien is Doom, vreemd genoeg, geen stomme, ondoordachte grap, zelfs geen heel ondoordachte. Voor de passage heb je nodig dat bijna alle niveaus verdomde hendels zijn, visitekaartjes die ergens iets onthullen. Als je naar de kaart kijkt, kun je eindelijk gek worden, vooral op hoge niveaus, waar het in ieder geval heel moeilijk is om iets te begrijpen, om nog maar te zwijgen van het feit dat je de locatie van alle vallen moet onthouden, van waaruit een een stel vijanden springt op je af, de locatie van EHBO-koffers, bepantsering, munitie. Moet echt op zoek naar geheimen, want die kunnen sommige punten serieus vereenvoudigen. Op de laatste niveaus ontstaat er een algemene chaos: 20 teleports, locatie-labyrint.
Er is één MAAR. Doom is gewoon een briljant game-ontwerp. Alles is zo perfect op zijn plaats gelokaliseerd en gebeurt op zijn tijd dat het onmogelijk is om het niet te bewonderen. En natuurlijk is dit een zeer dynamische en leuke shooter met mega epische vijanden en bazen. Dat kost maar één kakodemon en cyberspin. Over het algemeen waren de ontwikkelaars erg origineel. Creëer in 1993 een spel waarin de kerel demonen neerhaalt met een jachtgeweer. Deze jongens hebben veel interessante dingen voortgebracht, bijvoorbeeld raketsprongen. Namelijk een sprong met behulp van een schokgolf met een jachtgeweer.
kittytoe
- 02-03-2021 14:29:07