Zuma Deluxe

Zuma Deluxe

Maar een gamehit kan plotseling verschijnen als iedereen gedoemd is te denken dat de game-industrie "eindelijk is begonnen te degraderen" of "niet meer hetzelfde is geworden ...". Een soortgelijk precedent deed zich voor met het Zuma Deluxe-spel, dat ongelooflijk populair werd onder de bewoners van heldere kantoren: verschillende toetsenbord- en monitorwerkers, vertegenwoordigers van creatieve beroepen, evenals talloze slachtoffers van slopende "kantoorslavernij". Althans, in veel recensies staat "gezaghebbend" vermeld: "... ze maakte de hele wereld gek" ...

De gameplay is eenvoudig, zoals alle ingenieus. In het midden staat je vrolijke Zuma-kikker. Hij kan draaien en een gekleurde bal uit zijn bek in een strakke ketting van bewegende gekleurde ballen schieten - zodat hij zich erin wurmt en vast komt te zitten tussen buren. De huidige kleur van de bal vóór het schot wordt altijd weergegeven. Als de kleur niet bij je past, kun je de tweede optie kiezen. Tactiek - raak nauwkeurig de ingewikkeld gebogen ketting (of zelfs kettingen) van continu bewegende ballen - als drie of meer op een rij dezelfde kleur hebben, verdwijnt zo'n fragment en wordt de ketting korter. De belangrijkste taak is om de hele reeks te vernietigen voordat de eerste bal in haar hoofd de finish bereikt. In het geval van een dergelijke mislukking gaat één leven verloren en moet het level opnieuw worden gestart. In eerste instantie zijn er slechts vier kleuren: rood, blauw, groen en geel. Maar naarmate je verder komt in de levels, verschijnen er ballen met nieuwe kleuren. Zo is bijvoorbeeld de paarse kleur in het heetst van de strijd al gemakkelijk te verwarren met rood. Sommige ballen worden korte tijd bonus. Als een kleurenketting met zo'n bonus wordt vernietigd, hebben we de volgende gunstige effecten. Bom (de meest geliefde!) - alle ballen in de directe omgeving worden vernietigd door een krachtige explosie. Pointer - het wordt mogelijk om nauwkeurig de juiste plaats te raken. Achteruit - de ketting begint achteruit te bewegen. Pauze - de beweging van de ballen stopt. Ook verschijnen er korte tijd munten achter de ketting, die erg moeilijk te raken zijn (omdat de ballen ze constant blokkeren). Deze items geven punten en hebben ook invloed op de initiële vorming van de ketting, waardoor je het level sneller kunt voltooien. Voor elke 50.000 verdiende punten krijgt je Zuma een extra leven. Er zijn twee manieren van doorgang: Avontuur - we overwinnen consequent niveaus, Gauntlet - je moet het zo lang mogelijk volhouden en maximale punten scoren.

Ja, wat waar is, is waar: het speelgoed is onrealistisch freaky! Vangt "nipadetsski" en "helse" verstrakkingen. Als basis werd genomen de game Ballistic (1999, PlayStation, Infogrames), die qua mechanica erg op elkaar lijkt, waarbij de besturing op de gamepad niet helemaal gebruiksvriendelijk bleek te zijn. Maar alles veranderde van de ene op de andere dag, toen het enige controlemiddel in dergelijke gameplay een handmatige muismanipulator was en Zuma Deluxe onze moderne "kantoorplankton" -wereld met ongelooflijke snelheid begon te veroveren ...

Formeel gezien begon dit gameplay-formaat met Ballistic, maar als je dieper graaft - begin jaren negentig - is het hele idee van "zelfvernietiging van ballen van dezelfde kleur, succesvol opgesteld" te zien in Japanse games van het exotische subgenre "Puyo Puyo".

De graphics zijn helder en ongeëvenaard. De schermresolutie is slechts 640x480, wat voor die jaren al als een beetje "kramp" werd beschouwd. Alles in het menu en in de gameplay is ingericht in de stijl van de Azteekse cultuur. Een eigenaardig muzikaal thema spreekt ook van het Indiase thema van dit spel.

Flash
Bezig met laden ...
  1. avatar

    kittytoe

    - 02-03-2021 14:29:07
    Wow Zuma Deluxe! That's incredible game, i will play it later...