Vampire Survivors
De beste manier om Vampire Survivors te omschrijven is als een dual-stick shooter zonder de dubbele sticks. Dat wil zeggen dat het een arena-gebaseerde shooter is, veel in de stijl van Robotron: 2084, Smash T.V. en moderne afstammelingen zoals Nex Machina. Het grote verschil is dat je niet echt mikt en dat je personage automatisch zijn wapens gebruikt, iets in de stijl van een eindeloze hardloper.
In eerste instantie is het niet echt duidelijk waarom het zo werkt, aangezien het relatief weinig verschil lijkt te maken voor de procedure, maar afgezien van het zo eenvoudig mogelijk maken van de besturing, werken al je wapens op een cooldown-timer en dus is zelfs de standaardzweep redelijk langzaam, wat betekent dat je in het ritme moet komen van wanneer het naar voren schiet en vijanden schade toebrengt.
Alle wapens werken op verschillende timers en hebben verschillende eigenschappen, en je kunt snel een enorm scala aan uitrusting voor het doden van monsters verzamelen. Er zijn heilige bijbels die om je heen draaien, bijlen die je verticaal over het scherm gooit, boemerangachtige kruisen (de knipogen naar Castlevania zijn niet subtiel), vuurballen die op willekeurige vijanden mikken, magische staven die op de dichtstbijzijnde vijand mikken, messen die schieten recht voor je uit... de lijst is bijna eindeloos en dit zijn slechts de startwapens.
Je krijgt een nieuw wapen door een level omhoog te gaan, wat op zijn beurt wordt bereikt door kleine blauwe kristallen op te pakken die zijn achtergelaten door verslagen monsters, waarna je de keuze hebt uit drie verschillende upgrades. Deze zijn willekeurig en hoewel het vaak wapens zijn, kunnen het ook upgrades zijn van degene die je al hebt of andere hulpmiddelen zoals verbeterde bepantsering, meer gezondheid of een hogere bewegingssnelheid. Sommige vormen een voor de hand liggend paar met een ander item, door bijvoorbeeld de afkoeltijd te verkorten, zodat een ervaren speler zijn keuzes nooit willekeurig maakt.
kittytoe
- 02-03-2021 14:29:07