KKnD: Krush, Kill’n’Destroy
"KKnD: Krush, Kill 'n' Destroy" is een real-time strategiespel (RTS), ontwikkeld en uitgegeven door Beam Software (later bekend als Melbourne House). Het werd uitgebracht in 1997 en ontstond tijdens het gouden tijdperk van RTS-games, in de voetsporen van genrebepalende titels als 'Command & Conquer' en 'Warcraft'.
Speloverzicht:
Omgeving: "KKnD" speelt zich af in een post-apocalyptische toekomst na een wereldwijde nucleaire oorlog, die plaatsvond in 2079. Het verhaal van de game draait om de strijd om overleving en dominantie tussen verschillende facties in deze verwoeste wereld.
Facties: Er zijn twee hoofdfracties in het spel:
- The Survivors: Zij vertegenwoordigen de overblijfselen van de strijdkrachten van de oude wereld en hebben toegang tot meer conventionele, zij het nog steeds futuristische, militaire technologie.
- The Evolved: Dit zijn de mensen die tijdens de nucleaire oorlog aan de oppervlakte zijn achtergebleven en zich hebben aangepast aan de barre, gemuteerde omgeving. Ze gebruiken bizarre en geïmproviseerde voertuigen en wezens in de strijd.
Gameplay:
- Hulpbronnenbeheer: Zoals bij de meeste RTS-spellen omvat "KKnD" het verzamelen van hulpbronnen (in dit geval olie) om je troepen op te bouwen en te onderhouden.
- Basisgebouw: Spelers bouwen bases om verschillende eenheden en gebouwen te produceren, die essentieel zijn voor zowel verdediging als uitbreiding.
- Gevechten: Het spel bevat land- en luchteenheden die uniek zijn voor elke factie, met hun eigen sterke en zwakke punten. Strategisch gebruik van deze eenheden is de sleutel tot het overwinnen van vijandelijke troepen.
- Campagnes en missies: Elke factie heeft zijn eigen campagne, met een reeks missies die de verhaallijn bevorderen. De missies omvatten doorgaans het verslaan van vijandelijke troepen, het beschermen van bepaalde eenheden of gebouwen, of het overleven tegen golven van vijanden.
- Multiplayer: "KKnD" biedt ook multiplayermodi, waardoor spelers tegen elkaar kunnen strijden.
Grafisch en geluid:
- Graphics: Voor die tijd had "KKnD" robuuste graphics met een uitgesproken, rauwe esthetiek die paste bij de post-apocalyptische setting. De unitontwerpen, vooral voor The Evolved, waren fantasierijk en vaak grotesk.
- Geluid: De game bevatte meeslepende geluidseffecten en een soundtrack die de sfeer van de game aanvulde.
Ontvangst en erfenis:
"KKnD" werd goed ontvangen vanwege zijn uitdagende gameplay, unieke setting en de verschillende kenmerken van de twee facties. Hoewel het niet hetzelfde niveau van bekendheid bereikte als sommige van zijn tijdgenoten, werd het geprezen om zijn bijdrage aan het RTS-genre.
De game bracht een vervolg voort, "KKnD2: Krossfire", dat de concepten van het origineel uitbreidde met nieuwe facties en verbeterde gameplay-functies.
Conclusie:
"KKnD: Krush, Kill 'n' Destroy" blijft een opmerkelijke inzending in het RTS-genre, vooral voor fans van post-apocalyptische instellingen. Het bood een overtuigend alternatief voor de meer reguliere RTS-games van zijn tijd, met een unieke esthetische en boeiende gameplay die nog steeds een speciale plaats inneemt in de herinneringen van zijn spelers.
kittytoe
- 02-03-2021 14:29:07