Heer van Orion
Hier kun je de prachtige ruimtestrategie Master of Orion(Heer van Orion) spelen. Laten we weinig over dit spel praten. In de rol van de permanente heerser moet jij jouw ras naar dominantie in de Melkweg leiden. De sterkste overleeft.
Om te beginnen moet je een van de tien races kiezen, die elk hun eigen voordelen en dus nadelen hebben.
Je begint met slechts één planeet. Is het veel of weinig? In Civilization of this goal (het bezit van de hele planeet) probeerde je het hele spel te bereiken. Maar in de wereld van Master of Orion is dit slechts het begin van een lange reis. Om je heen zijn veel onbekende sterren van verschillende kleuren die de leeftijd van een ster aangeven. Hoe ouder de ster, hoe minder hulpbronnen erop aanwezig zijn, maar hoe beter het klimaat erop. Om erachter te komen of een ster (equivalent aan de planeet) geschikt is voor kolonisten, moet je een schip uit je vloot sturen. Als het passend is, stuur dan gerust een schip met kolonisten en noem je eerste kolonie een klinkende naam. Op elke planeet zijn er enkele tientallen miljoenen kolonisten.
Met behulp van vijf "rubberen" grafieken, die later ook in Master of Magic zullen worden toegepast, regel je de toewijzing van middelen aan verschillende industrieën. Wat betreft het vergroten van één grafiek, verkleint u de rest. Graphics zijn verantwoordelijk voor scheepsbouw, planetaire verdediging, industrieel systeem, ecologie en wetenschappelijk onderzoek. Het is prettig dat alle waarden relatief zijn, zodat het bij bevolkingsgroei niet nodig is om de waarden van de grafieken te veranderen. Om de bevolkingsgroei te vergroten, wordt het bijvoorbeeld aanbevolen om in eerste instantie voor de ecologie te zorgen. Geleidelijk bereikt de bevolking van de planeet zijn maximum, en vervolgens herverdeelt de computer automatisch een deel van de hulpbronnen om fabrieken te bouwen, waardoor veel onnodige acties worden vrijgemaakt en de planeet wordt ingericht voor maximale prestaties.
Planeten verschillen ook in omgevingsomstandigheden, namelijk dertien soorten, beginnend met vrij aardse woestijnen en eindigend met radioactieve en giftige woestijnen. Aanvankelijk zul je je alleen kunnen vestigen op planeten met omstandigheden die dicht bij die op aarde liggen, maar dankzij wetenschappelijke ontwikkelingen kan elke planeet bewoonbaar worden gemaakt. De enige uitzonderingen zijn steenachtige silikoïden, die in elk klimaat kunnen leven. Ook heeft de planeet een niveau van verzadiging met mineralen, wat de industrie enorm helpt, en de mogelijkheid om er buitenlandse artefacten op te vinden, wat nieuwe ideeën voor onderzoek oplevert.
Alle planeten worden willekeurig gegenereerd, maar één planeet verandert nooit: Orion. Volgens de plot was er ooit het centrum van het Galactische Rijk. Maar het rijk viel. Dus nu is het gewoon een enorme, vruchtbare planeet, rijk aan mineralen en artefacten. Het heeft slechts één nadeel. Ze heeft haar eigen "Guardian" - een enorm ruimtevaartuig uitgerust met een extreem krachtig wapen. Alleen door hem te verslaan, kun je de planeet beheersen.
Een belangrijk en zeer interessant onderdeel van het spel is het diplomatieke systeem. Er zijn verschillende manieren om met computerrivalen te communiceren. Je kunt technologieën uitwisselen en handelsroutes tussen verschillende rassen tot stand brengen, je kunt een niet-aanvalsverdrag ondertekenen of zelfs een alliantie sluiten. Maar het is de moeite waard eraan te denken dat computertegenstanders niets vergeten. Zelfs als u in een staat van vrede verkeert met uw buren, maar troepen aan hun grenzen verzamelt, zullen zij de kans niet missen om u hierop te wijzen en zullen zij worden gevraagd troepen terug te trekken om verschillende "misverstanden" te voorkomen. Met een zekere superioriteit kun je zowel technologie doneren, je bondgenoten en relaties met hen versterken als je rivalen bedreigen. Het is bijvoorbeeld mogelijk om een ras te verzoeken de alliantie met zijn bondgenoot te verbreken en hem in plaats daarvan een nuttige technologische uitvinding aan te bieden. Al deze diplomatieke trucs worden actief gebruikt door de computer, waardoor deze een lastige tegenstander is. De houding tegenover jou van andere rassen wordt weergegeven met behulp van intuïtieve kleurenafbeeldingen. Je zult dus geen alliantie aanbieden aan je natuurlijke vijand.
Spionage maakt ook deel uit van het diplomatieke systeem. Met behulp van dezelfde grafieken wijst u het niveau van de gewenste intelligentie en contraspionage toe. In het geval van je spionnen kun je ze zowel toewijzen aan de eenvoudige diefstal van waardevolle technologieën, als aan het saboteren of zelfs aanzetten tot opstand op planetaire schaal... een niet benijdenswaardige positie.
Het gevechtssysteem is verdeeld in grond en ruimte. Om de planeet te veroveren moet een ruimtevloot worden gestuurd. Als de schepen van haar ras zich in een baan om de planeet bevinden, of als ze orbitale bescherming heeft, zal de strijd onvermijdelijk beginnen.
Het hele veld is verdeeld in vierkanten en de strijd vindt stap voor stap plaats. Er is enige vrijheid voor tactisch denken, maar de sleutel tot succes is technologische superioriteit. De schepen hebben vier standaardmaten en vele uiterlijke vormen die geen invloed hebben op de technische kenmerken. Je moet motoren, richtsystemen aan boord van geweren, geweren, verschillende beschermende velden en nog veel meer exotische apparaten installeren. Je hebt dus het recht om een unieke vloot te creëren, waar geen enkel schip zich bevindt
kittytoe
- 02-03-2021 14:29:07