Gods Will Be Watching (De goden zullen toekijken)

Gods Will Be Watching (De goden zullen toekijken)

Gods Will Be Watching – Minimalistische Sci-Fi Point-and-Click Thriller

Gods Will Be Watching is een unieke point-and-click avonturenspel ontwikkeld door de Spaanse studio Deconstructeam en uitgegeven door Devolver Digital. Het spel werd uitgebracht op 24 juli 2014 en combineert resource management, tijdsdruk en morele besluitvorming in een spannende, minimalistische sciencefictionervaring. Je speelt als Sgt. Burden, een agent van de Everdusk Company for the Universe Knowledge (E.C.U.K.), die zich door scenario's met hoge inzet navigeert waarbij elke keuze leven of dood voor je team kan betekenen.

Gameplay

  • Zes verschillende hoofdstukken, elk functionerend als een tijdgebonden resource-management puzzel.
  • Begeleid een groep personages door crises zoals gijzelingssituaties, overleven in de wildernis en virale uitbraken.
  • Interageer met personages om opdrachten te geven, middelen te beheren en morele beslissingen te nemen.
  • Keuzes kunnen extreem zijn – zoals het opofferen van een teamgenoot om rantsoenen te besparen.
  • Minimalistisch pixel-art ontwerp gecombineerd met een spannende verhaallijn.

Verhaal

Het verhaal speelt zich af in het jaar 2257 CFD, in een verre toekomstgalaxie waar Sgt. Burden werkt voor de neutrale E.C.U.K. Door de verzetsgroep Xenolifer te infiltreren, neemt Burden deel aan gevaarlijke missies die zijn loyaliteit, moraliteit en leiderschap op de proef stellen. Elk hoofdstuk plaatst hem in een drastisch andere situatie, van hackoperaties tot overleven tegen de kansen in, culminerend in moeilijke morele dilemma's.

Ontwikkeling

  • Oorspronkelijk gemaakt in 72 uur voor de Ludum Dare #26 game jam (thema: minimalisme).
  • De prototype bevatte een enkel scenario dat vergelijkbaar was met een hoofdstuk in het uiteindelijke spel, en behaalde de tweede plaats in de jam.
  • Gefinancierd via Indiegogo, met een opbrengst van €20.385 tegen een doel van €8.000.
  • Uitgebracht op Windows, macOS en Linux in juli 2014; iOS-versie gelanceerd in december 2015; Android-versie nog in afwachting van release.
  • Een epiloog werd toegevoegd als een gratis update in mei 2015.

Ontvangst

Het spel ontving gemengde recensies op Metacritic (64/100). Critici prezen de spannende vertelstijl, minimalistische kunst en unieke combinatie van gameplay en verhaal. Het werd echter bekritiseerd om de hoge moeilijkheidsgraad, repetitieve trial-and-error mechanics en gebrek aan checkpoints.

PublicatieScore
IGN 8/10
Destructoid 8.5/10
PC Gamer (UK) 81%
GameZone 7/10
GameSpot 6/10
Eurogamer 5/10

Besturing

  • Klik op de grond om te bewegen.
  • Klik op personages om te interageren en opdrachten te geven.
  • Contextafhankelijke acties afhankelijk van het scenario.

FAQ

Wat is de belangrijkste uitdaging in Gods Will Be Watching?

Het balanceren van tijd, middelen en teammoraal terwijl je moeilijke morele beslissingen neemt in situaties met hoge druk.

Is het spel verhaalgedreven?

Ja, het spel richt zich sterk op de verhaallijn, waarbij keuzes de uitkomst van elk hoofdstuk beïnvloeden.

Kan ik het op mobiel spelen?

Ja, het is beschikbaar op iOS, met een Android-versie die gepland is maar nog niet is uitgebracht.

Is het spel moeilijk?

Ja, het staat bekend om zijn uitdagende, trial-and-error gameplay zonder frequente checkpoints.

Wie heeft Gods Will Be Watching ontwikkeld?

Het is ontwikkeld door Deconstructeam en uitgegeven door Devolver Digital.

Html 5
Bezig met laden ...
  1. avatar

    kittytoe

    - 02-03-2021 14:29:07
    Wow Gods Will Be Watching (De goden zullen toekijken)! That's incredible game, i will play it later...