Aardbeving 3: Arena
Quake 3: Arena is een multiplayer first-person shooter ontwikkeld door Id Software en uitgegeven door Activision in 1999. En nu kan het spel online in een browser worden gespeeld ... (Auteur: Anthony Pesch, https://github.com/inolen/quakejs)
Het spel heeft een singleplayer- en multiplayer-modus. Laten we ze eens uit elkaar halen.
Aangezien de basis van de spellen multiplayer is, beginnen we daarmee. In totaal zijn er 4 soorten gevechten:
- Toernooi
- Vlaggen veroveren
- Team deathmatch
- Ieder voor zich
In een toernooi gaat de strijd één op één. De winnaar vecht vervolgens tegen de volgende deelnemer. Bij het vlaggen veroveren is jouw taak om de vlag van het vijandige team te pakken en deze naar jouw eigen team te brengen. De vijandelijke vlag zal verdedigd worden, tenzij jouw vlag op zijn plaats is. Verder zijn er teamgevechten. Alles is heel eenvoudig: rood tegen blauw. Wie de meeste frags verzamelt, wint. En dan is er de modus ieder voor zich. Het is gewoon een chaos, de naam spreekt voor zich.
In de singleplayer-modus is alles hetzelfde als in de multiplayer, maar dan alleen met bots. Daarnaast is er iets als een wedstrijd waarin we de levels om de beurt moeten doorlopen, terwijl we tegen bots vechten. Er zijn 4 kaarten op elk niveau, en in totaal 7 niveaus, inclusief het finale niveau, waarin je het opneemt tegen de arena-kampioen.
Je krijgt de keuze uit veel vechters en veel arena's.
Ook biedt het je 9 soorten wapens:
- Mitten. Dit is een standaard melee-wapen. Altijd beschikbaar, zoals een mes in Counter-Strike.
- Machinegeweer. Dit is ook basis, niet erg sterk, maar heel handig.
- Shotgun. Dit doet veel schade op korte afstand.
- Granaatwerper.
- Fakkelpistool. Dit is geweldig voor een modus waarin iedereen voor zichzelf is. Je ziet de menigte - ze vallen zonder te kijken - iemand zal zeker weggaan.
- Een wapen dat een bliksemschicht afvuurt.
- Plasma-geweer.
- Railgun. In het spel gepositioneerd als een sluipschuttersgeweer.
- En dan de BFG 10K. Voor degenen die bekend zijn met Quake en Doom, hoeft er niet uitgelegd te worden wat een BFG is. Voor de onwetenden zal ik het uitleggen. BFG - Big Fucking Gun, een wapen waarvan de schoten iedereen op hun pad zullen vernietigen. Hoewel de BFG in de derde Quake een beetje anders is dan de canon. Hier lijkt het meer op een plasma-geweer, hoewel de schade hetzelfde is.
Er zijn verschillende soorten wapens op elke kaart, maar niet allemaal. Ze zijn verspreid over de kaart en verschijnen op dezelfde plaatsen. Verder zijn er op de kaart ook munitie, eerste-hulp kits en Bonia verspreid. En op sommige kaarten kun je mega leven vinden, of je kunt Quake oppakken. Uiterlijk lijkt het op een blauw game-icoon, dat je voor een tijdje oppakt om sterker te worden. De schade die je toebrengt wordt 4 keer verhoogd, en een blauwe halo omringt je, waardoor het gemakkelijk is om te bepalen wie een quek bezit. En er zijn veel nuttige bonussen, zoals stealth, vliegen en verbeterde bescherming.
Ik kan niet vergeten te vermelden dat het spel een geweldige soundtrack heeft, geschreven door Front Line Assembly en Sonic Mayhem. Het is fijn om gewoon naar hen te luisteren, maar in het spel is het een waar genoegen. Wat betreft de graphics, dat maakt eigenlijk niet uit dat het allemaal hoekig is. In dit spel is er zoveel drive en actie dat wat het is, meer dan genoeg is.
kittytoe
- 02-03-2021 14:29:07