Zedi
"Z" is een real-time strategiespel dat alle regels en grondslagen van het genre volledig heeft herzien. Absoluut bloedeloos, maar over oorlog. Zonder constructie, maar met fabrieken. Met een compleet gebrek aan geld, mineralen en alles wat met de economie te maken heeft, maar met een wilde honger naar de belangrijkste hulpbron. Hoe is dit allemaal mogelijk? Neem een slokje raketbrandstof uit een aluminium blikje, zet wat zwaardere muziek aan - en alles valt op zijn plaats!
Het spel is absoluut bloedeloos. Nee, dit betekent helemaal niet dat er niemand zal sterven! Het is alleen zo dat er geen mensen in het spel zijn en helemaal geen levende wezens, behalve misschien de krokodillenhagedissen van de lokale fauna, maar die tellen niet mee. Al je soldaten zijn robots, en dat is geweldig! Maar deze robots, en vooral sommige ervan, zijn zo charismatisch en lijken soms zo op ons... maar daarover later meer.
Allereerst is dit een strategie waarbij er eenheden zijn en het klassieke ‘rubberen frame’. Het mobiele deel van ons leger wordt alleen vertegenwoordigd door infanterie en uitrusting, geen vliegtuigen of schepen, maar geloof me, dit is meer dan genoeg om je hoofd te breken. De gedachte dat er maar weinig soorten eenheden zijn, zal nooit bij je opkomen! Het stationaire deel zijn de fabrieken, kanonnen en het fort. We kunnen van dit alles alleen maar kanonnen bouwen, fabrieken moeten worden veroverd en het fort moet worden verdedigd. Alles lijkt eenvoudig, maar totdat je je de belangrijkste hulpbron herinnert: tijd. En echt, wat is belangrijker op het slagveld? Zeker geen olie en kruiden.
Elk slagveld is verdeeld in sectoren, waarvan er vele vitale fabrieken en fabrieken bevatten. Als je een symbolische vlag in een sector verovert, komen zowel de plant als het aangrenzende gebied onder jouw controle. Met de verwerving van nieuwe sectoren neemt de productietijd van eenheden en wapens af, maar het gebied dat moet worden verdedigd, breidt zich ook uit. Trouwens, elke fabriek kan alleen 'kernproducten' produceren, gelukkig zijn er maar twee soorten fabrieken: infanterie en tank, dus je zult niet in de war raken. De enige uitzondering is het fort, waar alles wordt gebouwd, maar dat ligt meestal het verst van de frontlinie.
De hele gameplay van het spel is “real-time schaken”. Het is waar dat het onmogelijk is om alle zetten te berekenen met een waarschijnlijkheid van 100% of minstens 50%: in tegenstelling tot andere strategieën kunnen je dappere spelers de vijand raken of missen. Of de chauffeur steekt tijdens de strijd zijn hoofd uit het luik - en... de vijand neemt jubelend een gloednieuwe tank aan als cadeau! Bovendien kan elke infanterist erin klimmen, en de effectiviteit van de nieuwe eenheid zal worden bepaald door het IQ van de nieuwe bestuurder, en dat (IQ) is trouwens aanwezig in dit spel. Over het algemeen zullen de soldaten je meer dan eens verrassen met hun bekwame gebruik van gevonden granaten, manoeuvreren en... paniekerige hulpkreten! Het spel is moeilijk. En het zal je vaak dwingen de synapsen van je hersenen ernstig te belasten. Je hebt reactiesnelheid, doordachte beslissingen, tactische planning en natuurlijk geluk nodig! Heel vaak wordt alles bepaald door een gelukkig toeval!
kittytoe
- 02-03-2021 14:29:07