Kobolden 1
Het spel dat je beschrijft is 'Gobliiins', het eerste in een reeks point-and-click-puzzelspellen die begin jaren negentig door Coktel Vision werden ontwikkeld en uitgebracht. Pierre Gilhodes, de kunstenaar en karakterontwerper, waren samen met Muriel Tramis, een gameontwerper die bekend staat om haar werk aan avontuurlijke titels, inderdaad de creatieve krachten achter dit unieke en grillige spel.
Hier is een overzicht van de belangrijkste aspecten van "Gobliiins" op basis van uw beschrijving:
- Kunststijl en humor: "Gobliiins" staat bekend om zijn kenmerkende en levendige kunststijl, gevuld met Franse humor en charme. De graphics werden ten tijde van de release als behoorlijk indrukwekkend beschouwd en hebben veel toegevoegd aan de aantrekkingskracht van het spel.
- Gameplay: Het combineert elementen van avonturenspellen, puzzels en wat arcade-achtige actie. Spelers moeten de unieke vaardigheden van drie verschillende goblin-personages gebruiken om puzzels op te lossen en door de levels van het spel te komen.
- Personages: Het trio goblins heeft elk hun eigen speciale vaardigheden: Bobo (of Asgard in Europa): het sterke personage dat zware voorwerpen kan verplaatsen en op een fysieke manier met de omgeving kan communiceren. Hooter (of Ignatius in Europa): De tovenaar die spreuken kan uitspreken om de omgeving of andere objecten te beïnvloeden. Dwayne (of Oeps in Europa): De technicus die items kan oppakken en gebruiken, maar vanwege zijn kleine formaat slechts één tegelijk kan dragen.
- Niveaus: Het spel beschikt over 22 niveaus, elk gepresenteerd als een enkel scherm gevuld met interactieve objecten en personages. Het doel is om de omgeving correct te manipuleren om door te gaan naar de volgende fase.
- Logica en probleemoplossing: De game legt de nadruk op een proefondervindelijke aanpak bij het oplossen van de puzzels, waarbij spelers vaak het specifieke gedrag en de kenmerken van de personages van de game en de fantasiewereld waarin ze leven, moeten begrijpen.
- Gezondheidssysteem: 'Gobliiins' doet denken aan arcadespellen en bevat een gezondheidsbalk die bij elke fout of misstap leegloopt, waardoor een laag van uitdaging en voorzichtigheid wordt toegevoegd aan het oplossen van puzzels.
- Systeem opslaan: De game gebruikt een wachtwoordsysteem om de voortgang op te slaan, wat destijds gebruikelijk was bij games. Spelers ontvangen een code bij het voltooien van een niveau waarmee ze naar dat stadium kunnen terugkeren met hun huidige gezondheid intact.
- Gebruikersinterface: De game heeft een minimale interface, met een decoratief paneel onder aan het scherm met het schedelpictogram voor toegang tot spelopties zoals opslaan en afsluiten.
"Gobliiins" valt op door zijn experimentele mix van genres en heeft een eigenzinnig, ongebruikelijk karakter waaraan fans van pc-gaming uit begin jaren '90 met veel plezier terugdenken. Het bracht verschillende sequels voort, die elk de kernmechanismen voor het oplossen van puzzels behielden en tegelijkertijd nieuwe personages en uitdagingen introduceerden.
kittytoe
- 02-03-2021 14:29:07