Helden van Macht en Magie
In 1995 onthulde een beginnend bedrijf, New World Computing, het strategiespel met de titel 'Heroes of Might and Magic' (Helden van Macht en Magie).
Het spel speelt zich af in zijn unieke fantasierijk en speelt zich af op de planeet Enroth, waarbij vier belangrijke facties in conflict worden belicht:
- Lord Ironfist vertegenwoordigt ridders.
- Koningin Lamanda begeleidt tovenaressen.
- Leider Slair leidt de barbaren.
- Warlock Alamar symboliseert heksenmeesters.
Als spelers in "Heroes 1" duiken, kiezen ze een heerser en bepalen daarmee hun factie en ras. Deze cruciale beslissing zet spelers op een reis die acht verschillende missies omvat. Als ze deze veroveren, worden spelers gezalfd tot 'Heer van de gouverneur van het continent'. In de overlevering van het spel zijn ridders echter voorbestemde overwinnaars.
Een opvallend kenmerk van dit deel is het unieke campagneverhaal, waarin spelers slechts hun kant kiezen in het overkoepelende verhaal. In eerste instantie gaan spelers een duel aan met een draak om een stad te claimen. Hierna stort het verhaal zich in een regelrechte oorlog.
Ondanks dat de titel van het spel de nadruk legt op helden, draaien toekomstige iteraties meer om het selecteren van het ras van de stad dan om een centrale held. Deze verschuiving onderstreept de onderliggende boodschap van het spel: steden, die forten vertegenwoordigen, zijn van het grootste belang. Spelers bewaken deze bastions en zorgen ervoor dat ze soldaten voortbrengen. Deze soldaten hebben echter onderkomen nodig, en dat vergt weer middelen. Toch is er een beperking: er kan slechts één gebouw per dag verrijzen. Dit stapsgewijze voortgangssysteem, verankerd rond de cyclus van dag, week en maand, voegt een strategische diepgang toe.
Elke dag worden spelers voorzien van grondstoffen, voortgangspunten en een bouwmogelijkheid. Wekelijks vult het kasteel het aantal rekruten aan. Naarmate de maanden verstrijken, wordt de wereldkaart gevuld met verschillende wezens die kunnen worden omgezet in ervaringspunten.
Ervaring opdoen in "Heroes of Might and Magic" is veelzijdig. Meedoen aan gevechten is een eenvoudige methode: door vijanden te verslaan, worden hun levenseenheden omgezet in ervaring. Het opnemen tegen 5 draken of 1000 boeren levert dus identieke ervaring op, zelfs als de gevechtsdynamiek sterk verschilt. Een andere mogelijkheid is het verkennen van de wereldkaart, waar ervaringszomerhuizen en goudkisten op ontdekking wachten. Nadat ze de vereiste ervaring hebben verzameld, stijgen helden naar een nieuw niveau.
Bovendien komen spelers, buiten de uitgestrekte wereldkaart, de gevechtskaart tegen: een zeshoekig raster van 5x7. Het biedt plaats aan maximaal 5 wezens per kant en is bezaaid met obstakels zoals stenen, boomstammen en tijdens belegeringen formidabele muren met torens. Hier nemen spelers deel aan tactische gevechten, waarbij ze gebruik maken van eenheden die zijn verzameld op de wereldkaart.
kittytoe
- 02-03-2021 14:29:07