Heer van Orion 2
Laten we het hebben over het prachtige ruimtestrategiespel Master of Orion 2: Battle at Antares.
Aandacht! Blijf kalm als u lange tijd een zwart scherm ziet. Spel wordt geladen!!
Een recensie van elk spel moet van buitenaf kritisch en neutraal zijn - dit zijn voordelen, dit zijn nadelen. Maar zelfs met deze voorwaarde kan er maar één ding gezegd worden over Master of Orion 2: het is een meesterwerk. De game voldeed volledig aan de verwachtingen van fans van het eerste deel en werd een klassieker en een model van het genre. Vergeleken met Master of Orion 1 is alles in het spel aanzienlijk verbeterd en ontwikkeld, van de interface en graphics tot de gevechten en de economie, maar alle voordelen en sfeer van het eerste deel blijven behouden - een zeldzaam voorbeeld van de gulden middenweg.
Het doel en de middelen om dit te bereiken zijn hetzelfde als in het eerste deel: met behulp van een ruime keuze aan militaire, sabotage-, economische of diplomatieke methoden breid je je staat uit en elimineer je tegenstanders, waarbij je de overwinning behaalt door alle vijanden te vernietigen of door te winnen. landelijke” (meer precies: “volledig raciale”) presidentsverkiezingen; Er is een derde versie van het einde, maar daarover hieronder.
Deze verkiezingen worden - ongeacht uw wens - regelmatig gehouden, als de overgrote meerderheid van de planeten op de kaart staat, en altijd in spanning wordt afgehandeld (er is sprake van een zware “verkiezingscampagne”). De schaal van de kaart komt overeen met de echte: nu wordt de ster niet gelijkgesteld met de planeet en kan hij maximaal 5 planeten hebben, die elk kunnen worden bevolkt als de omstandigheden dit toelaten; om het bereik van hun vloten te vergroten, kun je op de planeet geen kolonie creëren, maar een buitenpost (zonder bevolking en gebouwen) - het is niet jammer om deze te verliezen; de strijd moet ook voor elke planeet afzonderlijk zijn.
Een van de beste innovaties is de aanwezigheid van leiders in het spel, die elk hun eigen unieke kenmerken hebben en deze in de loop van de tijd ontwikkelen en nieuwe titels verkrijgen. Leiders kunnen commandanten van schepen zijn of gouverneurs van sterrenstelsels, het zijn allemaal persoonlijkheden die leven volgens de wetten van de spelwereld van Master of Orion 2: ze kunnen door elk ras worden ingehuurd (niet alleen door jou), maar sterven als ze hun schip (systeem) vernietigen. Het aantal leiders is beperkt, zodat ze tegen de 250e bijna allemaal door iemand zullen worden aangenomen. Natuurlijk kun je het zonder hen doen, maar ze vergroten de effectiviteit van je acties enorm, dus het is logisch om ze in te huren; tegelijkertijd kun je in de dienst 4 commandanten en 4 gouverneurs hebben.
Start het spel en zijn verloop. Er kan een grote verscheidenheid aan opties zijn. Je kiest 1 van de 13 kant-en-klare races die hun voor- en nadelen hebben, en ook (dit is het beste) kun je je eigen race creëren en deze alle kenmerken geven: hiervoor krijg je 10 punten, elk plus (bijvoorbeeld de het vermogen van een ras om zonder problemen te leven op planeten van het oceanische type of, hm, er zijn stenen in plaats van voedsel) neemt punten weg, elke min (bijvoorbeeld de verzwakte bescherming van schepen) voegt toe. Vervolgens moet je de grootte en kenmerken van de melkweg kiezen, het aantal rassen erin en hetzelfde startniveau ervoor - Pre Warp (1 planeet, zonder vloot en technologie), Gemiddeld (1 planeet, kleine vloot, basistechnologieën) of Geavanceerd (5 planeten in verschillende stellaire systemen, een behoorlijke vloot, gemiddelde technologie), evenals het niveau van complexiteit, het vermogen om de strijd in de ruimte te beheersen (schakel het in ieder geval niet uit!), de aanwezigheid van willekeurige gebeurtenissen en aanvallen Antarans (over hen hieronder). Ik zou vooral willen zeggen over het hoogste niveau van complexiteit (onmogelijk): de vijand daar heeft niet alleen meer materiële voordelen (inclusief bonussen voor de race), maar, belangrijker nog, hij is slimmer, daarom is het veel interessanter om vecht met hem.
Economie. Het bedieningsscherm van de planeet is eenvoudig, handig, begrijpelijk en doet denken aan Master of Magic. De figuren van soldaten en tanks op het scherm tonen grondtroepen die de planeet beschermen, de figuren van de bewoners - de bevolking. Elke bewoner (1 cijfer komt overeen met 1 miljoen) kan een boer, een arbeider of een wetenschapper zijn. Bovendien is het, na het bestuderen van een speciale technologie, mogelijk om naast de inwoners androïden te bouwen die al deze werken uitvoeren. Bewoners van de planeet betalen belasting, consumeren voedsel, doen onderzoek, kunnen schepen bouwen of bestaande moderniseren, verkenners trainen, gebouwen bouwen, planetaire verdedigingssystemen of terraforming, en hun arbeidspotentieel (industrie) omzetten in bevolkingsgroei (huisvesting) of geld ( Handelsgoederen). Wat zijn enkele kosmische mijnenvelden of de creatie van een planeet uit asteroïden! Over het algemeen moet dit allemaal gezien worden, vooral omdat de graphics – voor die tijd – prachtig zijn.
Diplomatie en intelligentie. De mogelijkheden zijn de zee, net als in het leven. Je kunt verschillende eisen stellen aan andere rassen (tot aan de overdracht van hun schepen of sterrenstelsels aan jou), de relaties van dit ras met andere rassen regelen, allerlei aanbiedingen doen - inclusief aanbiedingen die “ze niet kunnen weigeren”, en computer ambassadeur
kittytoe
- 02-03-2021 14:29:07