Commandant Keene 1: Landing op Mars

Emulatoren (Probeer een andere emulator als de game niet werkt op de huidige):

Commandant Keene 1: Landing op Mars

Commandant Keene 1: Landing op Mars online spelen. Het begon allemaal in 1990, toen een team bestaande uit programmeurs John Carmack, John Romero, ontwerper Tom Hall en kunstenaar Adrian Carmack, destijds bekend als Ideas From the Deep, de Commander: Invasion of the Vorticons-gamelijn voor het besturingssysteem uitbracht. MS Dos. Het bestond uit 3 afleveringen:

  • Gestrand op Mars
  • De aarde explodeert
  • Keen moet sterven

Het spel werd gedistribueerd volgens een voorwaardelijk gratis model. Toen in 1991 Commander Keen: Keen Dreams. Ook bekend als aflevering 3.5. Al ontwikkeld door Id Software, opgericht door de voormalige chasans van Ideas From the Deep na het succes van de vorige game.

Vervolgens zag 15 december 1991 het licht van Commander Keen: Goodbye Galaxy. Net als zijn eerste voorganger bestond het uit verschillende afleveringen en werd het voorwaardelijk gratis verspreid. Commander Keen: Aliens at my baby Sitter komt volgende maand, oorspronkelijk gepland als een aflevering voor Goodbye Galaxy, maar het werd een onafhankelijke game ontwikkeld op een aangepaste engine.

Id Software ontwikkelde tenslotte een derde reeks afleveringen voor de komende december genaamd Commander Keen: the Universe in Stone, maar stopte met werken aan dit project na het overweldigende succes van Wolfenstain 3D, uitgebracht op 5 mei 1992. Daarna besloten ze om hun werk te concentreren op 3D-shooters. Projectcommandant Keen werd verlaten.

In het verhaal moeten we spelen voor Billie Blaise, een achtjarige jongen die een ruimteschip in zijn achtertuin verzamelde en besloot het heelal te gaan verkennen, met een honkbalhelm op en voorzichtig een blaster en een pogostick met zich mee.

Dit is allemaal een gewone tweedimensionale platformgame, met een reeks verschillende niveaus, waartussen je door de open wereld moet reizen om van de ene naar de andere te komen. De taak is om van het begin tot het einde van het level te komen, waarbij je een reeks verschillende obstakels moet omzeilen. Dit zijn allerlei soorten doornen, putten, gemorst radioactief afval of plasma, elektrische ontladingen en natuurlijk vijanden.

In Commander Keen kom je iedereen tegen: robots, galopperende ballen, aliens met een vrolijke grijns, zelfs aardappelen. Neutraliseer ze met behulp van een blaster met een bepaalde munitie. Als de mogelijkheid bestaat, kunt u geld besparen op schoten en vodden omzeilen zonder ze te beschadigen. Maar vergeet niet dat je het voorzichtig moet doen, zodra je het eerste contact hebt, verlies je onmiddellijk je leven en ga je naar het begin van het level.

De zegen in het spel heeft een opslagsysteem. In de eerste delen van het spel mocht het alleen in de open wereld blijven in de pauzes tussen de niveaus, terwijl het in de daaropvolgende delen op elke voor ons geschikte plaats kon worden gedaan. Bijvoorbeeld vóór een moeilijk gebied waar u een leven kunt verliezen.

Ik zou willen opmerken dat in de loop van de tijd niet alleen het opslagsysteem is geëvolueerd, maar ook de graphics en het geluid. Vanaf Commander Keen 3.5: Keen Dreams gebruikten de makers pseudo-3D-technologie. Dit gaf de platformers een vertrouwde uitstraling en bracht het beeld naar een nieuw niveau.

In het spel zijn er, naast de vijanden, enkele aangename momenten. Dit zijn snoepjes en chocolaatjes, Pepsi- en limonadeblikjes, een droom voor de achtjarige Billy. Voor elk hiervan verdienen we een bepaald aantal punten. En als ze een bepaald aantal bereiken, zijn we blij met een extra leven.

Tot slot zou ik willen zeggen dat Commander Keen destijds een van de beste vertegenwoordigers van zijn genre was. Opvallend vanwege mooie computergraphics en interessant muzikaal ontwerp.

Dos
Bezig met laden ...
  1. avatar

    kittytoe

    - 02-03-2021 14:29:07
    Wow Commandant Keene 1: Landing op Mars! That's incredible game, i will play it later...